فلزات و افزودنيهاي موجود در مواد غذايي :

چهارشنبه 28 اسفند 1398
13:22
رعنا

سرب

سرب يكي از فلزات سنگين است كه بطرق مختلف ، سبب آلودگي محيط و در نتيجه ايجاد عوارض مسموميت حاد و يا مزمن در انسان ميشود.

مس

مس يكي از عناصر لازم در تغذيه انسان و دام است و به مقادير كم در توليد هموگلوبين خون موثر است. به مقدار زياد در اغذيه ايجاد عوارض و مسموميت مينمايد. استاندارد مس در بيشتر كشورها ، ۲۰ppm در اكثر مواد غذايي است و در نوشابهها و آب ميوه اين مقدار ۲ppm ميباشد.

قلع

مواد غذايي حاوي قلع در انسان ايجاد مسموميت مينمايد. گزارشهاي متعددي مبني بر مسموميت افراد ناشي از مصرف آبميوه و يا مشروبات نگاهداري شده در قوطي ، در دست است. در صنايع غذايي ، قوطيهاي فلزي كه به منظور نگاهداري اغذيه بكار ميروند، اغلب بوسيله يك ورقه قلع پوشيده ميشوند.

افزودنيهاي مواد غذايي

محافظها

نگهدارندهها ، مواد شيميايي هستند كه با جلوگيري از رشد ميكروارگانيسمها و اكسيداسيون مواد اكسيد شونده و كنترل فعاليت آنزيمها ، فساد مواد غذايي را به تاخير انداخته و مدت نگهداري آنها را طولاني مينمايند.

تثبيت كنندهها و استحكام دهندهها

شامل مواد ي مانند صمغها ، نشاسته و دكسترين و ژلاتين و بعضي تركيبات پروتئيني و غيره ميباشد كه در اثر تركيب آنها با آب مواد غذايي ، خاصيت چسبندگي به ماده غذايي داده و حالت ژلهايشكل توليد ميكنند و در بيشتر پودينگها ، سسهاي سالاد ، انواع ژله و غيره استفاده ميشود.

مكملهاي غذايي

مكملهاي غذايي ، موادي هستند كه به عنوان تكميل كننده و تقويت كننده به مواد غذايي اضافه ميشوند. مثلا ويتامين D به شير ، ويتامينهاي گروه B به محصولات غلات ، ويتامين A يا بتاكاروتن به مارگارين و روغنهاي گياهي ، ويتامين C به آبميوهجات كنسرو شده و مصنوعي كه از اسانس ، شكر و رنگ تهيه ميشوند، افزوده ميگردند.

عوامل اسيد كننده

اين عوامل مواد ي هستند كه جهت پايين آوردن PH به مواد غذايي افزوده ميشوند كه ضمن اصلاح طعم ، بطور غيرمستقيم از رشد باكتريها جلوگيري نموده و مدت زمان استريل محصولات كنسرو را كمتر مينمايند. همچنين باعث جلوگيري از شكرك زدن مرباجات در غلظتهاي زياد ميگردند. اين مواد عبارتند از: اسيد سيتريك ، اسيد استيك ، اسيد ماليك و … .

طعم دهنده ها

براي تغيير طعم و اصلاح طعم مواد غذايي از طعم دهندههاي طبيعي مانند ادويه جات و اسانس هاي طبيعي و يا از طعم دهندههاي مصنوعي مانند اسانسها استفاده ميشود.

رنگها

رنگها مواد رنگي مختلفي ميباشند كه به صورت طبيعي و يا مصنوعي تهيه شده و جهت خوش منظر كردن و يا متحدالشكل كردن و گاهي هم براي مخفي كردن و نامحسوس جلوه دادن عيوب و تقلب در فراوردههاي غذايي بكار ميروند.


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 127 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

آیا تعمیر و نگهداری استخرهای بتنی آسان می باشد؟

چهارشنبه 28 اسفند 1398
10:57
رعنا

استخر بتونی: آیا مرحله پایانی استخر را به یاد دارید؟ تعمیر و نگهداری استخر بتنی بسیار آسان می باشد سطح گچی آن بسیار مناسب نمی باشد چون که محل مناسبی برای رشد و توسعه انواع باکتری و آلودگیها است که بدترین دشمن شما در هنگام شنا کردن است. در نتیجه باید در آخر هر هفته سطح استخر خود را با فرچه مخصوص تمیز کنند تا عاری از هر گونه باکتری شود. اگر هم سطح آن از سنگریزه تشکیل شده باشد که سخت تر می باشد و بسیار مشکل است که آن را تعمیر یا نگهداری کنید. راجع به مواد اسیدی شستو شو دهنده چیزی شنیده اید؟ به طور معمول هر 3 الی 5 سال برای استخر های بتونی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی سطح استخر بتونی را شست و شو می دهد و تمام باکتری ها را می کشد استفاده از این مواد سطح گچی آن را به حالت اولیه در می آورد اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای استخرهای وینیلی و فایبرگلاسی مورد استفاده قرار نمی گیرد در ضمن میزان PH موجود در این مدل استخرها بالا است که متقابلا باعث افزایش PH موجود در آب استخر هم می شود در نتیجه زمانی که از اسید برای پاکسازی استخر استفاده می کنید بعد از آن میزان PHموجود را چک کنید تا در حالت نرمال باشد زیرا درصد بالای PH در آب استخر موجب عملکرد غیرموثر کلر می شود و زمینه ای موثر را برای رشد باکتریها ایجاد می کند. آیا استخرهای بتونی مناسب نیستند؟ نه همه آنها اما با صرف هزینه برای آنها بسیار بادوام تر می مانند و بیشتر برای شما کارایی دارند.

استخر وینیلی: به نسبت استخرهای بتونی بسیار راحت تر و آسان تر تعمیر می شوند در درجه وال به این دلیل که سطح سخت تری نسبت به استخرهای بتونی ندارند. اگر هم باکتری و آلودگی در آن ایجاد شود فقط بعضی از جاها در استخر وینیلی دچار آلودگی می شوند و بیشتر جاهایی که لایه های استخر به هم متصل می شوند که می تواند باکتری در آنجا پنهان باقی بماند همچنین به طور معمول استخرهای بزرگی هستند و به این معنی می باشد فضای بیشتر کار بیشتری را در پی دارد اما به طور کلی نسبت به استخرهای بتونی آسانتر تعمیر و نگهداری می شوند.

استخر فایبرگلاسی: زمانی که نحوه ی نگهداری و تعمیر دو نمونه استخر دیگر را می خوانیم، متوجه می شویم که استخر فایبرگلاس در مقایسه با دو مدل قبلی بسیار راحت تر و آسانتر نگهداری می شود و نیاز کمتری به تعمیر دارند با اینکه نگهداری آنها مجانی نیست و مقدار مواد شیمیایی آب مانند دیگر استخرها باید چک شوند همچنین مشکلات حاد دیگری در مورد تجهیزات استخر می تواند رخ بدهد. استخر فایبرگلاسی پول و زمان کمتری برای مراقبت می خواهند و دوباره به جنس سطح استخرها باز می گردیم که به دلیل جنس فوق العاده آن هیچ باکتری و آلودگی در آن رشد نمی کند و به طور کلی ضد باکتری است. کمترین میزان مواد شیمیایی ضدعفونی کننده را مصرف می کند پس فیلترینگ کمتری نیاز دارد و زمان کمتری نیز برای نگهداری احتیاج دارند. این دست است که احتیاجی سابیدن دیوار های آن با فرچه نیست همچنین PH موجود در آب افزایش پیدا نمی کند در نتیجه نیاز نیست مانند استخر بتونی با میزان PH موجود در آب درگیر شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت تاسیسات استخر های شنا هم چنین تعمیر و نگهداری آن ها می توانید می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید.


[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

روش توليد پنيرها :

سه شنبه 27 اسفند 1398
14:16
رعنا

آماده سازي و انعقاد شير جهت توليد پنيرها : با عمل انعقاد و لخته كردن شير براي پنيرسازي در واقع مي توان از تركيبات غيرفعال شير مثل پروتئين هاي كازئين را رسوب داده كه يك عمل تغليظ خواهد بود.

عمل انعقاد شير جهت توليد پنيرها به ۳ طريق ممكن است:

الف – با تلقيح كشت باكتري هاي لاكتيك پس از ۵ تا ۱۶ ساعت در حرارت مطلوب انكوباتور گرمخانه) اسيد لاكتيك توليد شده سيستم پروتئين هاي شير را به نقطه ايزوالكتريك كه حدود ۴ / ۶ است رسانده و شير به صورت لخته در مي آيد.

اين نوع لخته را لخته اسيدي ترش مينامند.

ب- با افزودن آنزيمهاي لخته كننده شير به ويژه رنين كه نام تجاري آن رنت مي باشد و مخلوطي از آنزيم هاي رنين و پپسين هست در حد تعيين شده به شير پاستوريزه و خنك شده تا ۳۲ درجه سانتي گراد پس از ۳۰ تا ۴۵ دقيقه لخته شير ظاهر مي گردد كه مكانيزم آن شكستن پيوند پپتيدي بين اسيد آمينه ۱۰۵ و ۱۰۶ كاپاكازئين است كه با اين عمل بقيه پروتئين هاي كازئين به ويژه به كازئين با حساسيتي كه به يون Car موجود در شير دارد در معرض اين يون رسوب و بصورت ژله لخته مي گردد.

ج- با افزودن اسيدهاي آلي خوراكي مثل اسيد لاكتيك، اسيد سيتريك و اسيد استيك و رساندن سيستم پروتئيني به نقطه ايزوالكتريك، شير لخته مي گردد.

بريدن يا شكستن لخته :

براي اكثر پنيرها معمولا پس از تشكيل لخته با چاقوهاي سيمي (استيل ضدزنگ) كه فاصله سيم ها در يك سطح معين بين ۰ / ۵ تا ۵ سانتي متر است با چند جهت برش در ظرف يا تانك دوجداره اي كه قبلا شير را در آن لخته كرده اند، در جهت طولي و عرضي تانك دوجداره برش داده و لذا لخته را به صورت لخته هاي كوچك مكعبي به همان ابعاد برش ميدهند و هر چه قطعات لخته هاي مكعبي شكل بزرگتر باشد رطوبت پنير ساخته شده نهايي بيشتر خواهد شد

حرارت دادن و يا پختن لخته ها :

منظور از پختن لخته ها حرارت دادن آنها در سرم جدا شده بين درجه حرارت ۳۲ تا ۴۷ درجه سانتي گراد و گاهي تا ۵۴ درجه سانتي گراد براي تهيه پنيرهاي سوييسي تا با انقباض لخته هاي كوچك مكعبي در سرم خود آب بيشتري از آنها گرفته شده و لذا پنير توليدي نهايي بافت سفت تري با رطوبت كمتري پيدا مي كند

جمع كردن و بهم پيوستن لخته ها :

در اين حالت لخته ها را بر روي همديگر انباشته مي كنند كه معمولا براي اكثر پنيرها در دو طرف تانك پنير انجام ميدهند. تا ضمن توليد اسيد لاكتيك بيشتر در كوره لخته ها سرم بيشتري خارج گرديده و بافت لخته نيز با گرم شدن تا ۴۷ درجه به طور تدريجي سفت و كش دار شود.

معمولا براي اكثر انواع پنيرها به ويژه پنيرهاي چدار و موزارلا و امثالهم اين عمل را انجام ميدهند. در مورد پنير چدار توده لخته بهم پيوسته در دو طرف تانك دوجداره را به صورت قالب هاي چند كيلويي برش داده و با افزايش تدريجي درجه حرارت قالب ها را از يك پهلو به پهلوي ديگر گردانده تا بافت مطلوب كش دار با اسيد لاكتيك مناسب در آنها توليد گردد


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 127 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

5 مشکل در رابطه با استخر بتونی:

سه شنبه 27 اسفند 1398
10:49
رعنا

زمانی که می خواهید انواع استخر های ساخته شده در زمین را بسازید، هر کدام از آن ها مشکل به خصوص خود را دارند. استخرهای ساخته شده از جنس وینیل ماندگاری موقت دارند، استخر فایبر گلاس هم از نظر اندازه و عمق دارای محدودیت هستند و در آخر استخر های بتنی هستند که مانند مدل های دیگر دارای مشکلاتی می باشند. در این مطلب می خواهیم به مشکلاتی که در رابطه با استخر بتنی است اشاره کنیم که قبل از ساخت آن در نظر نگرفته اید در واقع ما مواردی را می گوییم که قبل از خرید این مدل استخر باید بدانید.

زبری سطح استخر: اگر در تلاش بوده اید که در استخر بتنی بدون کفش استخر والیبال بازی کنید دقیقا می دانید که راجع به زبری استخر می خواهیم صحبت کنیم. در حقیقت به پاهایتان آسیب می رساند و کاملا زخم می شود و این زبری استخر روز به روز افزایش پیدا می کند.

نگهداری: بدون طرح سوالی، استخر های بتونی بیشترین نکات نگهداری استخر را در مقایسه با مدل های دیگر استخر های ساخته شده در زمین دارند. برای مثال جنس فایبرگلاسی و وینیلی هیچ نگرانی در برابر میزان کلسیم موجود در آب استخر ندارند این مورد فقط در رابطه با استخر بتنی وجود دارد. کلسیم موجود در آب سطح استخر را صاف و هموار می کند و میزان کم آن باعث ایجاد زمختی و زبری روی سطح استخر می

روکش کردن مجدد: بسیاری از کسانی که صاحب استخر بتنی هستند در این مورد هیچ نظری ندارند چون که بر این باورند که استخر بتنی را باید در آینده روکش کنند. به همین دلیل است که اکثر شرکت ها ممکن است به آنها گارانتی مادام العمر بدهند اما به این معنی نیست که تا پایان ساخت استخر می باشد در واقع گارانتی استخر بتونی تا قبل از ساخت آن می باشد

.ناسازگاری با نمک: بسیاری از افراد این موضوع را نمی دانند اما سطوح بتونی کاملا حساس به نمک هستند و به راحتی می توانند ترک خورده یا از بین بروند به دلیل این موضوع و با در نظر گرفتن این حقیقت که آب نمک در همه جای دنیا وجود دارد، این را بدانید که اگر از ژنراتور کلر و نمک برای استخر بتونی استفاده کنید باید زودتر از موعد دوباره آن را روکش کنید.

5.نصب و راه اندازی: اغلب نصب آن ممکن است هفته ها طول بکشد و ممکن است در فصولی که می خواهید از استخر استفاده کنید، تکمیل نشود. پس اگر خواستید یک مدل از آن را در فضای پشتی منزل تان نصب کنید راجع به زمان و فرایند راه اندازی، اطلاعات کامل را کسب کنید.

پنج مورد از مشکلاتی که در رابطه با نصب استخر بتونی وجود دارد را بیان کردیم در مقابل این مشکلات، مزایایی نیز وجود دارد که آن را به استخری انعطاف پذیر و مناسب تبدیل کرده است که می توانید برای ساخت آن در فضای پشتی منزل تان اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت تاسیسات استخر و هم چنین تجهیزات استخر مورد نیازتان می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید.


[ بازدید : 140 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

فرايند توليد شهد خرما و قند مايع :

دوشنبه 26 اسفند 1398
14:06
رعنا

جهت توليد شهد خرما در ابتدا خرما از انبار يا سردخانه كه در سبدها يا بسته هاي ۲۰ كيلوگرمي با پوشش پلاستيكي هستند به صورت اتوماتيك خارج شده و به سالن توليد حمل ميشود.

سپس، خرما توسط يك نقاله به سيستم شست و شو مي رود و در زمانهاي مختلف و طي مراحل مختلف شسته ميشود. پس از شسته شدن، خرما وزن شده و به دستگاه جدا كننده هسته تحويل داده مي شود.

جدا كردن هسته خرما به اين جهت مهم است كه چون هسته ها چسبناك هستند، اغلب به صورت كلوخه در آمده و اين وضع براي استخراج شيره مناسب نيست.

سپس خرماها به دستگاهي منتقل ميشوند تا بدون آسيب رسيدن به هسته خرما، خرماها را خرد كنند.

خرما بعد از شست و شو، ضدعفوني شده و توسط بالابري كه شامل محفظه هايي كوچك است، به خرد كن منتقل ميشود و در آنجا به صورت لايه هايي به قطر ۳-۲ ميلي متر خرد ميشود.

عمل استخراج قند از خرما توسط روش ديفوزيون صورت مي گيرد. ميزان آب مصرفي در اين مرحله بستگي به درصد رطوبت و يا مواد جامد موجود در خرما دارد.

توجه:

در مرحله خرد كردن، غشاء بعضي از سلولها شكسته شده و مقداري از مواد قندي (٪۱۹-۱۰) از سلول خارج مي شود و آب جايگزين اين قند ميشود

شهد خرما به دليل داشتن مواد معلق و كلوئيدي و نيز رنگدانه هاي مختلف، كدر مي باشد. در تصفيه جزئي، شربت خام بدست آمده از خرما با PH تقريبي ۵/۰ و دماي ۷۵ درجه سانتي گراد حرارت ميبيند. پس از اضافه نمودن اسيد فسفريك ۸۹٪، PH شيره به ۳/۵ كاهش مي يابد.

سپس ۱/۲ تا ۱/۵ درصد شير آهك اضافه مي شود. در اين حالت تمام املاح مثل سولفات ها، فسفات ها، سيترات ها ( سيترات سديم و...) به صورت نمك كلسيم رسوب مي كنند.

نكته :

شهد خرما كه بدست آمده است هنوز كمي كدر و غير شفاف است كه با اضافه كردن مقدار مناسبي اسيد استيك ( جوهر سركه )، PH شيره را از ۹-۷ به ۶/۵-۱ كاهش ميدهند و در آخر توسط صافي پنبه نسوز، مجددا آنرا صاف كرده و شيره كاملا شفافي بدست مي آيد كه در اين صورت مقدار باكتريهاي شهد خرما بسيار اندك خواهد بود .

كنترل كيفيت شيره خرما :

به منظور كنترل مواد اوليه در حين توليد و محصول نهايي، آزمايشات مختلفي بايد انجام شود. اين آزمايشات به دو صورت انجام مي گيرد، آزمايشاتي كه در آنها مواد و محصول از نظر ظاهري كنترل مي گردند و آزمايشاتي كه مواد و محصول از نظر ويژگيهاي ميكروبي فيزيك و مواد شيميايي بررسي ميگردند.

معيار اين آزمونها براي شيره خرما، استاندارد ملي ايران به شماره ۵۰۷۰ ميباشد .


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 144 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

ساخت استخر فایبرگلاس، آیا این استخرها سمی هستند؟

دوشنبه 26 اسفند 1398
10:45
رعنا

طراحی و ساخت استخرهای بتنی بسیار متنوع و البته زمانبر و پرهزینه است. استخرهای وینیل نیز با اینکه مقرون به صرفه هستند اما ماندگاری بالایی ندارند. استخر فایبرگلاس نیز بسیار با دوام است، تعمیر و نگهداری آن کم هزینه است و ماندگاری بالایی دارد. اما برخی میگویند که ساخت استخر فایبرپلاس خطرناک است. زیرا احتمال مسموم شدن با فایبرگلاس وجود دارد. آیا واقعا چنین تصوری درست است؟

آیا استخر فایبرگلاس سمی است؟

پاسخ کوتاه: نه ، برای شما سمی نیستند.

پاسخ طولانی: تنها تنفس یا تماس با فایبرگلاس خام می تواند مضر باشد زیرا مواد سازنده و اولیه آن برای پوست یک عامل تحریک کننده محسوب میشوند. خبر خوب این است که فایبرگلاسی که در استخرهای شما به کار میرود اصلا سمی نیست.

آیا امکان دارد که استخر فایبرگلاس بشکند و قطعات آن داخل آب بریزند؟

بله امکان دارد. اگر ساخت استخر فایبرگلاس خود را به دست شرکتی سپرده باشید که نامعتبر باشد، امکان دارد از مواد نامرغوب برای ساخت استخر استفاده کند یا استاندارهای موجود را رعایت نکند. درنتیجه استخر میتواند با کوچکترین فشاری بشکند و شما در معرض سمیت فایبرگلاس قرار بگیرید.

چه کسی در برابر اثرات سمی فایبرگلاس آسیب پذیر است؟

پاسخ کوتاه: کسی که با فایبرگلاس خام در ارتباط است، مثل سازندگان استخر

پاسخ بیشتر: افرادی که مستقیماً با فایبرگلاس کار می کنند ، متخصصانی آموزش دیده هستند که برای محافظت از خود ، ماسک و لباس مخصوص می پوشند. خوشبختانه ، این مسئولیت سازنده است که کاملاً در محیط امن قرار بگیرد و شما به عنوان یک مصرف کننده به هیچ عنوان با فایبرگلاس خام در تماس یا ارتباط نخواهید بود.

به عنوان صاحب استخر، تمام آنچه شما باید نگرانش باشید، حفظ مواد شیمیایی، تمیز نگه داشتن استخر و نگه داری استخر است. مگر اینکه قصد داشته باشید استخر خود را کنده و آن را آتش بزنید!!!!

آیا استخرهای فایبرگلاس برای محیط زیست مضر هستند؟

پاسخ کوتاه: نه

پاسخ طولانی: بر خلاف استخر بتونی، استخر فایبرگلاس منافذ بزرگی ندارد تا بتواند جلبک ها را در خود پرورش دهد. این استخرها از یک لایه محافظ و نرم برخوردار است که در برابر رشد جلبک ها مقاومت می کند. این یعنی در این استخرها یا جلبک رشد نمیکند و یا اگر جلبکی باشد بسیار کم است. در نتیجه هزینه ضدعفونی استخر کمتر میشود که این برای طبیعت نیز مفید است. علاوه بر این، فایبرگلاس قابل بازیافت نیز هست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت تاسیسات استخر های شنا می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرد.


[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مربا، ژله و کارامل در بیسکویت :

يکشنبه 25 اسفند 1398
13:51
رعنا

مربا ، ژله ، کارامل و مارشمالو ترکیبات مواد شیمیایی آن ها بر پایه آب هستند. هنگامی که مواد بسیار رطوبت را در کنار فرآورده های خشک قرار دهیم، فرآورده فوق، رطوبت جذب کرده و نرم تر خواهد شد و ماده مرطوب نیز خشک تر شده و رطوبت از دست میدهد و این روند تا رسیدن به تعادل رطوبتی ادامه می یابد.

مربا و ژله :

مربا و ژله را می توان قبل از پخت و نیز به عنوان یک ترکیب ثانویه به بیسکویت آماده اضافه نمود.

این افزودنیها هنگامی به عنوان فرآوری ثانویه استفاده می شود که:

– لایه ای از مربا بین لایه های بیسکویت قرار بگیرد

– مربا قبل یا بعد از ساندویچی شدن بیسکویت در مرکز کرم بیسکویت قرار بگیرد.

– مربا قبل از پوشیده شدن بیسکویت اسفنجی با شکلات، روی پایه اسفنجی ترسیب شود

– همچنین مربا قبل از خنک شدن به خمیر پخته و نرم اضافه شود.

فرآورده هایی که مربا به آن ها قبل از پخت اضافه می شود عبارتند از :

– فرآورده های اسفنجی

– قطعات سیم بر و یا قالب خمیری که توسط انواعی از مربا پوشش داده می شوند.

– فرآورده هایی که خمیر کاملا یک قطعه مربا را در بر بگیرد

آماده سازی مربا :

در واقع پختن مخلوط شکر، شربت، میوه و پکتین در حال جوش تا زمانی است که میزان مواد جامد محلول به اندازه مورد نظر برسد.

اگر این پخت در ظروف در باز صورت بپذیرد زمان پخت طولانی شده و احتمال انورت شدن قندها افزایش می یابد.

به همین سبب به طور معمول پخت و تغلیظ سازی محلول در ظروف در بسته و در شرایط خلاء نسبی انجام می پذیرد.

چرا که سرعت پخت بیشتر شده و میزان حرارت اعمال شده جهت تغلیظ سازی و پخت کاهش می یابد و در نتیجه از انورت شدن قندها کاسته می شود.

بنابراین کنترل ترکیبات مربا بهتر و راحت تر صورت می پذیرد.

تنظیم اسیدیته سایر فرآورده ها با طعم میوه ای و حفظ کیفیت عطر و رنگ مهم است. در تولید مربا جهت کنترل pHبه منظور بستن بهتر پکتین، به طور معمول از یک نمک بافر (برای مثال سیترات سدیم) استفاده می شود.

توجه :

باید توجه داشت که حین تولید مربا و ژله باید نظارت دقیق و مرتبی بر نمونه های خط تولید با نمونه برداری مستقیم و یا به کمک رفراکتورمتر صورت پذیرد تا مواردی همچون pH و میزان مواد جامد محلول به دقت کنترل شوند.

رفراکتورمترها به طور معمول براساس محلول ساکارز در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد کالیبره می شوند که باید دقت داشت که در سایر دماها تصحیح سازی صورت پذیرد

pH مترها نیز به تغییرات دمایی حساس هستند. اما به طور معمول یک پروب دمایی وجود دارد که نتیجه دستگاه کاملا درست و منطقی خواهد بود.

اگر ژله با pH بالا به دستگاه ترسیب پمپ شود، آن گاه اسید به صورت اسید سیتریک محلول در آمده که می تواند بلافاصله قبل از ترسیب با فرآورده مخلوط شده و به صورت خودکار توسط pH مترهای موجود در خط فرآوری اندازه گرفت.


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 150 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کاربرد آب پنیر در تولید نوشابه :

شنبه 24 اسفند 1398
13:14
رعنا

با توجه به اینکه فکر تولید نوشابه از آب پنیر از دیرباز در کشور ما مطرح بوده است باید به این کاربرد آب پنیر با دقت بیشتری برخورد کنیم. چند تجربه در خصوص تولید دوغ و نوشابه ای مخلوط با انواع آب میوه جات که بر اساس pH مخلوط در شرایط مختلفی فرآیند شده اند به عمل آمده است.

تاریخچه مصرف آب پنیر به عنوان نوشابه :

آب پنیر از دیرباز به عنوان نوشابه مطرح بوده و اولین بار در یونان باستان مورد استفاده قرار گرفته است. اطباء دنیای قدیم از این ماده برای معالجه برخی بیماری ها استفاده می کرده اند.

در قرن نوزدهم از مصرف مقادیر زیاد آب پنیر برای درمان کم خونی، سل، ورم مفاصل و ناراحتی های گوارشی استفاده می کردند گرچه اکنون مشخص است که آب پنیر قادر به حل معضلات این همه بیماری نیست. مشکل مصرف آب پنیر به عنوان نوشابه عطر نامطلوب آن است.

به طور کلی انواع نوشابه های تولید شده از آب پنیر را می توان در چهار گروه عمده طبقه بندی نمود:

الف – نوشیدنی های تهیه شده از آب پنیر کامل ، که می تواند حاوی میوه یا آب میوه و یا مواد طعم و عطردار باشد.

ب – نوشابه های حاصل از آب پنیر فاقد پروتئین که به نوبه خود ممکن است تخمیری یا غیر تخمیری باشند

ج – نوشیدنی های الکلی

د- نوشابه های پروتئینی

در آزمون چشایی بیشترین امتیاز نصیب مخلوط زیر شده است :

آب پنیر بوگیری شده، آب گریپ فروت و هلو. از نظر ارزش طعمی مخلوط ۳۳ درصد آب پنیر و طعم پرتقال از نوشابه های با همین طعم و بدون آب پنیر امتیاز بیشتری کسب کرد.

گزارش شده که این مخلوط خیلی دیر دوفازه می گردد. آب پنیر با عطر الو نیز تهیه شده است، از اسید سیتریک برای تثبیت ۸ / ۳=pH استفاده شده و استریلیزاسیون در ۱۰۰C به مدت ۳۰ min انجام شده است.

توجه :

اخیرا نوشابه هایی به نام نوشابه های غنی شده با پروتئین به بازار عرضه شده اند. پروتئین مورد استفاده آلبومینها و گلوبولینها است که تحت شرایط معینی در خط تولید به مخلوط بر پایه آب پنیر اضافه میشود.

مخلوط آب پنیر و سویا نیز منبع دیگری از این گروه محسوب می شود. پروتئینهای آب پنیر و سویا به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. به خصوص لیزین آب پنیر این نقص را در پروتئین سویا از بین می برد.

در ایالات متحده آمریکا مهمترین نوشیدنی های آب پنیری را انواع طعم دار تشکیل می دهند. در ترکیب این محصولات همواره از شکلات یا پودر کاکائو همراه با سوکرالوز و یا گلوکز ذرت و پایدارکننده استفاده می شود.


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 111 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

انواع مختلف عایق کاری استخر

شنبه 24 اسفند 1398
11:09
رعنا

عایق کاری حرارتی استخر

عایق‌کاری نامناسب استخر از یک طرف موجب از دست رفتن گرمای استخر و متعاقباً افزایش هزینه‌های مرتبط تاسیسات استخر و از طرفی هم به ویژه در مناطق گرم که کاربرد استخر بسیار گسترده است، موجب هدر رفت شدن آب استخر خواهد شد که این مورد هم هزینه‌هایی در بر خواهد داشت.

عایق‌کاری حرارتی شامل عایق‌کاری دیواره‌ها و استفاده از پوشش برای سطح استخر می‌شود. استفاده از پوشش برای سطح استخر در استخرهای روباز کاربرد دارد. این پوشش بسته به شرایط استخر شما و به ویژه شرایط آب و هوایی می‌تواند جنس‌های مختلفی داشته باشد ولی پوشش‌های پلی‌اتیلن برای انواع استخر و شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مناسب هستند و علاوه بر عایق حرارتی بالا، اجازه نفوذپذیری اشعه ماوراءبنفش به داخل استخر را نمی‌دهند.

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر نسبت به عایق حرارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و جنبه‌های مختلفی از کار را در برمی‌گیرد. شناخت و درک ساختار فیزیکی استخر و متعاقباً انتخاب روش و مواد عایق‌کاری مناسب از اصول مهم ساخت استخر است. عایق رطوبتی را می‌توان در هر مرحله از ساخت استخر به کار است.

عایق‌کاری رطوبتی استخر به خصوص در استخرهای با کاربرد کشاورزی و صنعتی با روش سنتی و با استفاده از قیر گونی و ایزوگام صورت می‌گیرد. در استفاده از قیر گونی برای سعی می‌شود که از دو یا سه لایه استفاده شود. ایزوگام را نیز بیشتر در محیط‌هایی به کار می‌گیرند که آب جاری شدت کمی داشته باشد. در استخر به دلیل وجود پدیده‌ای به نام فشار هیدرو استاتیکی احتمال کنده شدن و جدا شدن ایزوگام بالا است.

در هر صورت عایق‌کاری رطوبتی استخر به روش اصولی و مهندسی شده از شروع ساخت استخر تا اتمام ساخت آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

· لاشه ریزی کف استخر

· پر کردن فضای خالی لاشه ریزی

· استفاده از فوم پلی استایرن اکسترود شده در اجرای عایق کاری استخر

· استفاده از پودر آب‌بند و چسب بتن

· استفاده از مواد پلیمری

· استفاده از واتر استاپ در اجرای عایق کاری استخر

· استفاده از مواد آب‌بندی بندکشی کاشی استخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت استخر و تجهیزات آن ( پمپ تصفیه استخر ، فیلتر استخر و....) میتوانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید


[ بازدید : 124 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

شکلات و آب نبات :

چهارشنبه 21 اسفند 1398
13:50
رعنا

انسان از دیرباز در مراسم، اعیاد و جشن ها از فراورده های قنادی و شیرینی ها استفاده می نموده است.به طوری که باستان شناسان با آنالیز ظروف غذای انسان هایی که ۲۶۰۰ سال قبل زندگی می کردند به این نتیجه رسیدند که انسانها از آن تاریخ شکلات و آب نبات مصرف می نمودند.

مردم مکزیک از کاکائو نوشابه ای درست میکردند که مورد علاقه آزتکها یا سلاطین و اشراف مکزیک در آمریکای مرکزی بود.

ایرانیان نیز با توجه به روحیهٔ مهمان دوستی از دوره های باستان در تولید انواع شیرینی و آب نبات تبحر داشته اند.

انواع مختلفی از محصولات قندی به اسامی آب نبات ، تافی، فوندانت، انواع ژله و شکلات تهیه می شوند که معمولاً در ترکیب آنها یک یا چند یک از مواد افزودنی ها و مواد شیمیایی گرید خوراکی زیر یافت میشود:

شکر ، گلوکز ، چربی های خوراکی ، پودر و کره کاکائو ، پودر قهوه ، ژلاتین ، عسل، شیرخشک ، طعم دهنده ها، رنگ های خوراکی ، اسیدهای آلی و اسانس های مجاز.

ساده ترین نوع این محصولات آب نبات می باشد که فقط حاوی ساکاروز (تقریباً ۹۹ درصد)، اسیدهای آلی، اسانس ها و رنگهای مختلف خوراکی میباشد.

رطوبت آب نبات فوق العاده کم و تقریباً خشک است. تافی ها به صورت تافی ساده، تافی شیری که حاوی شیر است، تافی مرکب که حاوی قهوه یا کاکائو است و تافی کره ای که چربی مورد استفاده آن کره است، در بازار موجود میباشند.

انواع پودر ژله حاوی ژلاتین به مقدار ۱۵ درصد، ساکاروز ۸۵ درصد، اسید سیتریک و اسید تارتاریک ، مواد معطرکننده و رنگ های مصنوعی می باشند.

شکلات :

عبارت از پخش ذرات کاملاً جدا از هم پودر کاکائو ، شکر و در بعضی موارد عصارهٔ شیر در کاکائو می باشد از طعم دهنده هایی نظیر وانیلین، قهوه، دارچین، و غیره در ترکیب آن نیز استفاده می گردد.

امروزه با افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه و آگاهی های تغذیه ای، میزان تقاضا برای محصولات کم کالری و فراورده های با قند کاهش یافته رو به افزایش است.

در حال حاضر فراورده هایی از قبیل نوشابه، مربا و شکلات بدون قند در دسترسی می باشند.

این محصولات به وسیلهٔ قندهای مصنوعی مانندآسپارتام و آسه سولفام پتاسیم و قندهای رژیمی مانند سوربیتول و مالتیتول تولید می گردند


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 115 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به استخر مدرن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]