کاربرد متانول چیست ؟

يکشنبه 23 شهريور 1399
14:38
رعنا

این ماده یک ماده ی شیمیایی مایع با فرمول شیمیایی CH3OH ( گاهی به شکل Me OH ) نشان داده می شود . متانول بی رنگ , فرار , قابل اشتعال و سمی است .

این ماده از تقطیر ذغال چوب به دست می آید و عمدتاً از ترکیب مونوکسید کربن و هیدروژن حاصل می شود . مهمترین کاربرد آن به عنوان حلال , سوخت و ضد یخ است .

همچنین این ماده شیمیایی در دمای اتاق یک مایع قطبی است . از آن به عنوان حلال , ضد یخ و برای ایجاد ناخالصی در اتانول استفاده می شود . از این ماده ی شیمیایی همچنین برای تولید بیودیزل از طریق واکنش ترانس استریفیکاسیون استفاده می شود .

از آنجا که این ماده سمی است از آن برای تغییر ماهیت اتانول صنعتی و جلوگیری از مصرف آن به عنوان نوشیدنی استفاده می کنند و مقداری متانول به اتانول برای مصارف صنعتی اضافه می کنند . متانول را الکل چوب نیز می نامند , چون از تقطیر ذغال چوب به دست می آید .

متانول چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

متانول یکی از مواد شیمیایی با فرمول CH3OH است که متیل الکل نیز نامیده می شود. متانول یک حلال قطبی و معروف به الکل چوب است زیرا در گذشته عمدتا از تقطیر چوب به دست می آمد اما امروزه متانول صنعتی از طریق هیدروژناسیون مونوکسید کربن تولید می شود.

این ماده ساده ترین الکل است که از یک گروه متیل متصل به یک گروه هیدروکسیل تشکیل شده است و یک مایع قابل اشتعال سبک ، فرار ، بی رنگ و با بوی مشخص شبیه اتانول است ولی به مراتب سمی تر از اتانول است.

کاربردهای متانول

متانول نوعی الکل است که در درجه اول از گاز طبیعی تولید می شود و یک ماده اولیه برای تولید اسید استیک و فرمالدئید است و در سالهای اخیر نیز به طور فزاینده ای در تولید اتیلن و پروپیلن مورد استفاده قرار می گیرد.

متانول و فرآورده های مشتق شده از آن مانند اسید استیک و فرمالدئید از طریق واکنش های شیمیایی به عنوان مواد پایه در تولید پلاستیک اکریلیک ، پارچه های مصنوعی و الیاف مورد نیاز برای تولید لباس ، چسب ها ، رنگ و تخته های سه لایه مورد استفاده در ساخت و ساز و به عنوان یک ماده شیمیایی در داروسازی و کشاورزی استفاده می شوند. کاربردهای بی شمار این ماده باعث شده است که متانول همه جای دنیا و در زندگی روزمره ما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

این ترکیب همچنین به عنوان ضد یخ در خطوط لوله استفاده می شود. متانول برای تصفیه فاضلاب نیز کاربرد دارد چون به عنوان یک منبع غذایی مبتنی بر کربن برای باکتری‌های از بین برنده نیترات مفید است.

از این الکل در تولید هیدروکربن ها ، الفین ها ، برخی ترکیبات آروماتیک ، تولید متیل استر و متیل آمین ها نیز استفاده می شود. همچنین به منظور افزایش قدرت موتورهای با کارایی بالا مخلوطی از آب و متانول در آنها استفاده می شود.

بیشتر بدانیم :

پروپیلن گلیکول

سولفات مس


موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 69 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به استخر مدرن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]