رزین آنیونی سختی گیری آب

چهارشنبه 2 مهر 1399
15:10
رعنا

یکی از مهم ترین ویژگیهای رزین های سختی گیر ، خاصیت برگشت پذیری است به این مفهوم که اگر رزین در تماس با محلولی قرار بگیرد .

در شرایط مناسب می تواند یون متحرک موجود در ساختمان خود را با یون همنام در محلول تعویض نماید البته با رعایت این شرط مهم که هم محلول و هم رزین از نظر الکتریکی خنثی باقی می مانند.

کاربرد رزین آنیونی و رزین کاتیونی در سختی گیر آب :

آبهای مورد مصرف در صنایع و شرب در کشور ایران دارای املاح زیادی میباشند .

املاح کلسیم و منیزیم از جمله عمده ناخالصی های آبهای کشور ایران به شمار می روند. مقدار بیش از حد این املاح ، برای مصارف صنعتی و بهداشتی و خوراکی آب مناسب نمی باشد.

سختی آب ، عامل تشکیل رسوب در دیگهای بخار ، مبدلهای حرارتی، برجهای خنک کننده و سیستمهای سرد کننده و … می باشد.

در صنایع نساجی و رنگرزی کیفیت باعث افت رنگ می شود . سختی بیش از حد اب باعث سوء هاضمه و بروز بیماریهای کلیوی در انسان می شود.

متداولترین روش برای حذف سختی آب و سختیگیری استفاده از دستگاه با سختی گیر رزینی می باشد.

مواد شیمیایی مورد مصرف در سیستم سختی گیر معمولا” سیلیس و رزین کاتیونی و یا رزین آنیونی میباشند .

در فرایند سختی گیری به منظور حذف کلسیم و منیزیم آب سخت از میان بستر رزینهای تبادل یونی که در داخل یک مخزن استوانه ای و عمودی قرار دارند، عبور می نماید.

احیا رزین آنیونی و کاتیونی :

رزین آنیونی و کاتیونی سختی گیر دارای ظرفیت نامحدود نمی باشد و پیش از آنکه ظرفیت رزین سختی گیری اشباع گردد، می باید عملیات احیا سازی با محلول کلرید سدیم یا همان نمک متبلورانجام شود .

اگر رزین کاتیونی با محلول کلرور سدیم یا نمک شستشو داده شود، خاصیت سختیگیری خود را باز می یابند و احیاء میگردند .

معمولا” جهت احیائ رزین از اب و نمک با غلظت ۱۰ % باید استفاده شود . غلظتهای کمتر و یا بیشتر از ۱۰ % نمک اثر کمتری دارند و خلوص نمک عامل بسیار مهمی در احیاء مناسب رزین کاتیونی سختی گیر میباشد استفاده از نمک متبلور شده با خلوص بالای ۹۹ درصد حتما” توسط فروشگاه مواد شیمیایی جهان شیمی توصیه میگردد

پلی الکترولیت ها و منعقد کننده ها و مکانیسم عمل انها :

وجود ناخالصیهای معلق و کلوئیدی در اب که باعث ایجاد رنگ و بو و طعم نامطبوع آب می‌شوند، لزوم تصفیه آب را مطرح می‌کند. این ناخالصیها به کمک صاف کردن ، قابل رفع نیستند،لذا از روش انعقاد و لخته‌سازی برای حذف آنها استفاده می‌شود.

کلر :

کلر یکی از مواد شیمیایی رایج جهت تصفیه اب کلر میباشد که کاربرد زیادی در گند زدایی و میکروب کشی و تصفیه اب دارد.

معمولا” با خلوص ۶۵ % و یا ۷۰ % در بازار مواد شیمیایی وجود دارد.

شرکت جهان شیمی مواد شیمیایی دیگر همچون اهک هیدراته و کلرور فریک و سولفات مس و سولفات اهن و سولفات الومینیم و سدیم هگزا متا فسفات و امونیوم بای فلوراید و دیگر مواد شیمیایی مورد نیاز جهت تصفیه اب را نیز ارائه و بفروش میرساند.




موضوعات: دنیای شیمی ,
[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به استخر مدرن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]